alleoppskrifter.no

onsdag 15. februar 2012

Øl-kylling

Her er en oppskrift på kylling jeg har hatt stor suksess med i heimen. Jeg fikk ideen fra et tv-program fra USA for noen år siden. Enten det er "Chicken on the Throne", "Beer Can Chicken", "Beer Butt Chicken", "Dancing Chicken" eller "Beer in Butt Chicken", så blir denne teknikken  stadig mer populær. Det gir en mør og saftig kylling. Man kan tilberede kyllingen på grillen, i stekeovn eller i en røykovn. Har du prøvd å lage kylling på denne måten, vil du neppe gå tilbake til "gamlemåten". Allikevel vakte metoden så mye oppmerksomhet at lokalavisen Drammens Tidende laget en reportasje om den for noen år siden og jeg la også ut på oppfordring, oppskriften på Mitt DT året etter.

Jeg har tidligere prøvd meg frem med forskjellige typer øl, pilsner, bayer og hveteøl, men denne gangen har jeg brukt Guinness Stout. Min erfaring er at det har egentlig ikke så stor betydning for kjøttet bare det er øl. Det skal visstnok være mulig å få det samme resultatet med vin eller cider, men det har jeg aldri forsøkt. Og da blir det liksom ikke "Beer Can Chicken" heller.

I denne oppskriften har jeg latt kyllingen ligge over et døgn i en lake etter inspirasjon fra Grillblogg om Grillgleder. Det krever litt mer tid og planlegging, men belønningen er en enda bedre smak.


Beer in Butt Chicken
Serveres med kokt ris, smørdampede grønnsaker og en god saus laget på kraften og ølet fra boksen.



Kyllingen krydres inni buken med chiliflak og tres ned på stativet som settes i stekeovnen i en drøy time på 160 grader eller til brystkjøttet holder 70 grader. Det er en fordel å forsøke å binde igjen skinnet på toppen av kyllingen slik at dampen fra ølet har maks virkning.



Ølet krydres med en skive fersk ingefær, knuste hvitløksfedd og et laurbærblad. En liten løk deles i båter som legges i skålen.



En boksåpner benyttes til å fjerne toppen på boksen for å få ut NO2-patronen av plast. (OBS! Kun nødvendig med Guinness eller Kilkenny). Dette gjøres etter at boksen er åpnet på ordinær måte og halve innholdet er helt opp i kokkens ølglass.



Kyllingen tørkes forsiktig og settes utildekket i kjøleskapet i et par timer.



Den rå kyllingen legges med brystet ned i en stor kjele i den avkjølte laken sammen med appelsiner, hvitløk, ingefær, laurbærblader og 2 liter kaldt vann. Settes kaldt eller i kjøleskapet 24-30 timer.


Ingredienser:
  • 1 hel fersk rå kylling
  • ½ boks øl, f.eks. Guinness
  • tørkede chiliflak
  • hvitløk
  • laurbærblad
  • 2 appelsiner
  • fersk ingefær, skivet
Lake:
  • 2 l eplejuice
  • 500 g brunt sukker (kan godt kuttes til det halve)
  • 2 dl havsalt



2 kommentarer:

  1. Spennende måte å tilberede kylling på! Viss du liker å lage mat med øl kan jeg anbefale Guinness kake, den er nyyyydelig! Og veldig mektig!

    SvarSlett