alleoppskrifter.no

søndag 5. februar 2012

Amerikansk rekecocktail

Det er ikke ofte jeg ser på TV Norge, men det hender av og til at jeg får med meg "4-stjerners middag". Det var den amerikanske skøytetreneren Peter Muellers tur til å servere middag og rekecocktailen til forrett som pirret min nysgjerrighet. Jeg synes amerikansk rekecoctail er spennende og har mer smak enn den norske med reker i lake servert "svømmende" i salat og hamburgerdressing. Her har jeg funnet en oppskrift som er ganske lik den rekecocktailen Peter Mueller laget på tv. Det er viktig å huske på at amerikanere flest bruker Heinz tomatketchup som gir en helt annen smak på maten enn norsk bensinstasjonketchup. Og det er ingen vits å prøve med noe annet enn Heinz.

I motsetning til kommersielle mat-programmer på tv er jeg ikke forpliktet til å kjøpe alle ingredienser hos sponsoren. Både frosne reker og ferske koriander er kjøpt hos Hoan Asia Mat, halv pris og bedre kvalitet. Riktignok står det Scampi (italiensk for sjøkreps) på pakken med reker, men innholdet er tigerreker (Penaeus Monodon). Hvorfor man i verdens rikeste land markedsfører og selger oppdrettsreker fra Asia som sjøkreps er for meg en gåte.



Rekecocktail "the american way"!
Rekene serveres med cocktailsausen.



Rekene avkjøles i isvann i ca. 2 minutter.



I en stor kjele med vann, tilsettes sitron delt i to, hvitløkspulver, finhakket hvitløk, laurbærblad, paprika, sennepspulver, chilipulver, sellerisalt, nykvernet pepper og havsalt. Laken kokes opp og rekene has i kjelen. Når vannet koker igjen, er rekene ferdig. Rekene skal være lys rosa.


Cocktailsausen lages ved å blande chilisaus, ketchup, revet pepperrot, Tabascosaus, finhakket hvitløk, koriander, sitronsaft og Worcestershiresaus. Den ferdig blandede sausen settes deretter i kjøleskapet for å trekke til den er klar til servering.

Det er ingenting i veien for å lage sausen en dag i forveien.




Tigerreker

Ingredienser (4 porsjoner):
  • 800 g rå rensede tigerreker

Ingredienser til laken
Lake:
  • 1 sitron, delt i to
  • 1 ts hvitløkspulver
  • 1 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 laurbærblad
  • 1 ss paprika
  • ½ ts sennepspulver
  • ½ ts chilipulver
  • 2 ts sellerisalt
  • 1 ts sort pepper, nykvernet
  • havsalt

Ingredienser til cocktailsausen
Cocktailsaus:
  • 1 ¼ dl Heinz chilisaus
  • 2  ½ dl Heinz tomatketchup
  • 1 ss pepperrot, revet
  • ½ ts Tabascosaus
  • 1 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 ss frisk koriander, finhakket
  • saften av 1/2 sitron
  • Worcestershiresaus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar