alleoppskrifter.no

fredag 9. september 2011

Tomatsuppe

Tomatsuppe er kanskje ikke det mest kompliserte å lage og mange synes sikkert at suppeposer er greit. Det gjør ikke jeg. Suppeposer er greit på campingtur eller på hytta, men ikke hjemme. For noen år siden fikk jeg Jamie Olivers kokebok i gave og selv om jeg sjelden eller aldri følger oppskriftene slavisk, henter jeg inspirasjon både fra den og Jamie Olivers nettside. I en perfekt verden ville jeg brukt tomater fra eget drivhus, men siden jeg ikke har det eller tomater fra egen hage, må jeg kompromisse litt og bruke hermetiske tomater. Fant heller ikke såkalte smakstomater i butikken. "Man tager hvad man haver... " for å sitere Hanna Winsnes som skrev det som regnes som den første norske kokeboka, Lærebog i de forskjellige Grene af Husholdningen utgitt i 1845.

Fruen i huset ga tomatsuppen terningkast fire og karakteriserte den som mektig og mettende.




Tomatsuppen kan f.eks. serveres i en stor kopp.



Kremfløte, eggeplomme og eplecidereddik vispet lett sammen tilsettes etter at kjelen er tatt av komfyren og må ikke koke igjen. Tomatuppen smakes til med havsalt og nykvernet pepper.



Avkjølt tomatsuppe kjøres i en kjøkkenmaskin til den blir jevn. Har man en stavmikser, så kan den brukes rett i kjelen.



Kjelen tilsettes de hermetiske tomatene og kyllingkraft og får småkoke under lokk i ca. 20 minutter.



Gulrot, løk, hvitløk og basilikum stekes i olje på middels varme i ca 20 minutter.




Grovt revet gulrot bidrar med søtsmak og kompenserer for bitterheten i tomatene.





Ingredienser:

1 stk løk, finhakket
2 stk sjalottløk, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket
1 gulrot, grovt revet
1 ss fersk basilikum, finhakket
1 ss olivenolje
4 bokser grovhakkede tomater
5 dl kyllingfond

1 dl kremfløte
1 ts eplecidereddik
2 eggeplommer
havsalt
pepper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar