alleoppskrifter.no

tirsdag 6. desember 2016

Viltsaus

Viltsaus
Jeg må innrømme at når det kommer til saus, så tyr jeg ofte til halvfabrikata eller posesaus hvor jeg tilsetter litt ekstra krydder. De fleste gangene jeg har forsøkt meg på å lage saus fra bunn av, har det svært ofte blitt klumper i sausen og det er ikke morsomt. Øvelse gjør mester heter det og her har jeg laget en viltsaus med mye smak og fri for klumper. Jeg bruker aldri brunost i saus, men en norsk Chevre eller Snøfrisk. Soyasaus og finmalt tørket kantarell inneholder naturlig smaksforsterker, umami, og det er ikke mye som skal til. Det går bra å bruke vanlig oksekraft i stedet for viltkraft, men prøvesmak sausen før den eventuelt tilsettes f.eks. solbærsirup. Det er også viktig å vente med å smake til med salt til slutt, da flere av ingrediensene inneholder salt.

Hvis man ønsker en tynnere saus, så er det bare å redusere mengden mel.

Serveres først og fremst til matretter med viltkjøtt.

Fremgangsmåte


Kok opp kraft av en halv liter vann og halvannen spiseskje konsentrert viltfond.

Smelt smør i en tykkbunnet kjele og rør inn mel. Rør til blandingen begynner å bli karamellbrun. Spe gradvis med varm kraft under konstant omrøring til du får en klumpfri saus.

Tilsett soyasaus, knuste einerbær, sennep og finmalt tørket kantarell. Rør inn rømme og geitost og smak til med salt, pepper og eventuelt solbærsirup.

La sausen småkoke på svak varme i ca. 10 minutter.


Ingredienser


Ingredienser:
  • 3 ss Kviteseidsmør
  • 3 ss hvetemel, siktet
  • 5 dl viltfond
  • 1½ dl seterrømme
  • 100 g norsk Chevre (geitost fra Haukeli)
  • 1 ss soyasaus
  • 2 stk einerbær, knust
  • 1 ts sennepspulver
  • 1 ts tørket kantarell, finmalt
  • solbærsirup
  • havsalt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar