alleoppskrifter.no

lørdag 5. november 2011

Chiligryte med elgkjøtt

Denne viltgryten er ganske annerledes enn det mange er vant til i Norge hvor jeg har kombinert ingredienser fra flere oppskrifter med viltkjøtt funnet på amerikanske matsider som Allrecipes.comCooks.comThe Spice House og Taste Of Home for å nevne noen. Resultatet er en elggryte med chili eller mer korrekt, en chiligryte med elgkjøtt.

I flere av oppskriftene er det relativt mye sukker(!) og jeg har redusert mengden til en spiseskje. Vanligvis brukes en teskje sukker for å dempe den litt bitre smaken tomater har, men jeg synes at en deciliter er i drøyeste laget. Jeg bruker også hele spisskummenfrø i stedet for malt spisskummen. Det gir etter min mening bedre smak.

Chipotlesausen har jeg laget ved å kjøre en boks hermetiske Chipotle til mos i en "blender". Det er mulig å få kjøpt ferdig Chipotlesaus, men den er desverre ikke tilgjengelig overalt. Chipotle er forøvrig rød Jalapeño som er røkt over flere dager og er ypperlig til "Tex-Mex" eller "Southwestern". "Liquid Smoke" er også et alternativ, men jeg foretrekker Chipotle pga smaken. "Liquid Smoke" er mye mer konsentrert og må brukes med forsiktighet.


Chili Fries
Kan for eksempel serveres med friterte båter av mandelpoteter og revet Jarlsbergost eller Cheddar. (Chili Fries)



Øvrige ingredienser has i gryten etter ca. 5 - 7 minutter og får koke på svak varme i 1 til 1,5 time.



Løk, hvitløk og kjøttdeig stekes i matolje i jerngryte på middels varme.



Ingredienser:

  • 500 - 700 g kjøttdeig av vilt, gjerne elg
  • 2 løk, finhakket
  • matolje til steking
  • 1 boks hermetiske tomater m/hvitløk, oregano og basilikum
  • 2 glass Tacosaus
  • 2 ss Chipotlesaus
  • 1 boks kidneybønner, avsilt
  • ½ glass Jalapeño, avsilt
  • 1 ½ ss chilipulver
  • 1 ½ ss paprika
  • 2 ts spisskummenfrø
  • 1 ts tørket oregano
  • 1 ss brunt sukker
  • 1 ts havsalt
  • ½ ts sort pepper


1 kommentar:

  1. Hvorfor bruke taco-saus når du allikevel koker ting fra bunnen? Litt koriander, tomat, rødløk olivenolje, pepper, chili, paprika og sitron... og salt da ... så har du en tomatsalsa som du får akkurat som du vil.

    Ellers så ser dette veldig bra ut. Kommer til å prøve det :)

    SvarSlett