alleoppskrifter.no

mandag 7. november 2011

Razor Blades

En bekjent av meg hadde nylig vært en tur i USA og spurte meg om jeg hadde hørt om "Razor Blades". Et krydder bestående av utelukkende chilifrø. Det hadde jeg ikke og jeg ble veldig nysgjerrig, men jeg fant dette ingen steder, verken i butikk eller på nettet. Da bestemte jeg meg for å lage det selv og tok vare på frøene hver gang jeg brukte fersk chili og det er ganske ofte.

Dette krydderet er "hot" og må brukes med forsiktighet i små doser, spesielt hvis det er benyttet Habanerofrø.

Razor Blades
"Razor Blades" kan f.eks. brukes som topping på f.eks. pizza eller andre retter hvor det er naturlig med chili.




Når jeg renser chili og tar ut frøene, så legger jeg de til tørk på et stykke tørkepapir i ca. 14 dager. Når de har tørket kan frøene brukes som krydder i en pepperkvern.




Jalapeño (2500-8000 SHU), Rawit (50000-100000 SHU) og Habanero (100000-350000 SHU).



Fem tilfeldig utvalgte chili. I botanisk forstand er chili en frukt, men i matlaging brukes den som en grønnsak. Hvor sterk en chili er måles i scovillegrader eller SHU (Scoville Heat Units). Habanero (i midten på bildet) er den sterkeste ferske chilifrukten jeg har klart å finne i løs vekt i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar