alleoppskrifter.no

onsdag 4. juli 2012

Chili cup cakes

For en tid tilbake fikk jeg en tilbakemelding fra en person jeg kjenner om at det var mye "mannemat" på matbloggen min. Jeg poengtere at "Freddy's Kitchen" er ingen "rosablogg" med 'cup cakes' og muffins, og at sjansen for at jeg skulle publisere en oppskrift på 'cup cakes' var tilnærmet null.

Jeg må inrømme at jeg ble litt nysgjerrig og googlet 'chili cup cakes' for moro skyld og fant en oppskrift som fanget min interesse. Men som alltid med amerikanske kakeoppskrifter, en eller annen "instant cake mix" umulig å oppdrive her på berget. Nå ble jeg virkelig tent, for hvis det er mulig å lage cup cakes med chili, så skulle jeg finne jeg ut av det og ikke minst gjøre et forsøk. Selv om det finnes et utvalg av ferdig kakemiks også her i landet, så må det fortsatt være mulig å lage kaker og diverse fra bunnen av. Her er resultatet.


NB! Jeg har endret litt på layouten, slik at fremgangsmåten begynner på topp. Det er etter tilbakemeldinger om "krøkkete" layout. Ingrediensene du trenger er fortsatt helt nederst.




Anbefalt drikke: Aass Bock (6,5%)



Sett stekeovnen på 175 grader og fordel 24 bakeformer på et eller flere brett.



Bland mel, kakao, sukker, chilipulver, kajennepepper og bakepulver i en bolle.



Bruk en elektrisk mikser på middels hastighet, ha egg, melk og solsikkeolje. Miks i ca 2 minutter. Bland så inn melkelinser eller sjokoladebiter med en sleiv.



Fordel røren i de klargjorte formene og fyll dem ca 2/3. Formene stekes i forvarmet ovn i ca 18 til 22 minutter.



Avkjøles til dagen etter.

"Frosting"


Bland melis, chilipulver, kajennepepper, kanel og vaniljesukker i en bolle. Bland inn kremost og smør med en elektrisk mikser på middels hastighet til glasuren er glatt.



Fordel glasuren med en kremsprøyte og pynt med en liten chili som garnityr.


Ingredienser

Ingredienser:
  • 300 g mel
  • 2,25 dl kakao
  • 450 g brunt sukker
  • 1 ½ ts chilipulver
  • ¼ ts kajennepepper
  • 3 ss bakepulver
  • 3 egg
  • 3,6 dl melk
  • 0,8 dl solsikkeolje
  • 2 pk melkelinser


Frosting:
  • 1 ts chilipulver
  • 1/8 ts kajennepepper
  • ½ ts malt kanel
  • 500 g melis
  • 240 g kremost, myknet
  • 115 g smør, myknet
  • 1 ts vaniljesukker

1 kommentar:

  1. Er det lov å håpe på en liten taste på neste møte...?

    Sommerhilsen fra Dag

    SvarSlett