alleoppskrifter.no

søndag 8. juli 2012

Meatloaf fra Sørskogen

Jeg har laget amerikansk meatloaf mange ganger og vanligvis er basisen vanlig karbonadedeig av oksekjøtt. Det er også mulig å blande inn kjøttdeig av kylling, kalkun, svin eller en kombinasjon av disse til en farse, men det har jeg foreløpig ikke forsøkt. Etter et dypdykk i fryseren fant jeg ut at jeg ville lage en norsk variant med kvernet elgkjøtt, krydre med viltkrydder og fjorårets fangst av kantareller. Jeg vurderte også om jeg skulle bruke en hvit geitost, men lot det være og brukte revet cheddar istedet.


Meatloaf kan f.eks serveres med hamburgerbrød og tilbehør.
Meatloaf kan serveres på mange måter, med potetsalat og coleslaw eller på hamburgerbrød som vist på bildet.




Anbefalt drikke: Aass Bayer (4,5%)




Legg tørket kantarell i en bolle og hell over bayerøl. La det trekke i minst en time.



Bland salt inn i karbonadedeigen til den blir seig.



Bland sammen bayerøl, brødrasp, krydder og egg. Bland det inn i deigen og klapp farsen ut på et fuktet matpapir til en ca. 1 cm tykk firkant.



Finhakk løk, hvitløk, kantarell og bladpersille og fordel fyllet utover farsen. Strø over revet cheddarost og rull  farsen sammen til en avlang og tykk rull.



Legg rullen på et "teppe" av sammenflettede baconskiver krydret med viltkrydder.



Legg rullen på grillristen med inndirekte varme og pensle med Tabasco Chipotle chilisaus. Den er ferdig når kjernetemperaturen viser 72 grader.


Ingredienser


Ingredienser:
800 g elgkarbonade
1 ts havsalt, kvernet
2 egg
1 dl bayerøl
6 ss brødrasp
1 ts viltkrydder (sort pepper, rosmarin, eienebær, sennepsfrø, salt, paprika, salvie, oregano og basilikum)



Fyll:
1 løk, finhakket
2 hvitløksfedd, finhakket
50 g frisk bladpersille, finhakket
25 g tørket kantarell, finhakket (250 g fersk)
revet cheddarost


To pakker bacon i skiver flettet sammen
2 pk bacon i skiver

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar