alleoppskrifter.no

lørdag 7. juli 2012

Lakseboller

Fiskeboller er noe jeg er vant til at kommer på boks og fiskeboller i karrisaus er jo ikke så verst. Jeg tenkte at det må jo være mulig å lage fiskeboller fra bunnen av også. Og da ville jeg bruke laks. Første forsøk ble mislykket. Jeg hadde brukt kun ett egg og laksebollene ble litt "løse i fisken", men veldig gode. Bruk flere egg tenkte jeg og på andre forsøk gikk det bra.


Rosa fiskeboller full av smak
Laksebollene kan f.eks. brukes i en ekslusiv fiskesuppe..



Kvern grovt oppskåret laks, egg, chili, hvitløk, sjalottløk, ingefær og koriander i en kjøkkenmaskin til det er en jevn masse. Hell massen i en iskald bolle og vend inn pisket kremfløte og tilsett salt og pepper etter smak.



Bruk to skjeer dyppet i iskaldt vann til forme laksebollene og porsjer de i kokende fiskekraft tilsatt hummerfornd i 2 - 3 minutter.


Ingredienser


Ingredienser:
  • 400 g laksefilet 
  • 1 fedd hvitløk 
  • 1 sjalottløk 
  • 1 liten rød chili 
  • 1 ts finhakket koriander 
  • 1 ts finreven ingefær 
  • 3 egg 
  • 1 dl kremfløte 
  • kvernet havsalt og sort pepper
  • 1 liter vann
  • 3 ss hummerfond


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar