alleoppskrifter.no

tirsdag 17. juni 2014

Kremet fiskesuppe fra Island

I dag, 17. juni, er det Islands nasjonaldag og da tenker jeg at det vil passe med en fiskesuppe med opprinnelse fra Sagaøya. Og med fisk mener jeg torsk, ikke gjæret håkjerring. Det mest spennende med islandske matoppskrifter er hvordan lokale råvarer kombineres med asiatiske ingredienser for å få frem spennende smaker. Jeg fant denne oppskriften i noe som er et oppskriftshefte fra skolekjøkkenet i grunnskolen på Akranes. Det er en enkel oppskrift, og jeg stusset litt på flere ting som med hensyn til mine egne erfaringer og jeg har prøvd meg frem flere ganger før jeg ble fornøyd. Sammenlignet med den originale oppskriften, har jeg i hovedsak mer enn halvert væskemengden og doblet mengden fisk (torsk).

OBS! Det er ikke ekstra salt i denne oppskriften fordi både grønnsaksbuljong og thailandsk fiskesaus inneholder salt.




Serveres med nystekt pariserloff og kviteseidsmør.


En lys Münchener fra Ölgerðin Egill Skallagrímsson
Anbefalt drikke: Egils Gull (5,0 %)

Fremgangsmåte


Grovhakket løk, gulrot og søtpotet.
Grovhakk løk, gulrot og søtpotet. Jeg bruker kniv på løken og en "Nicer Dicer" på gulrot og søtpotet. Ha dette sammen med oregano og kanel i en varm kjele med litt olivenolje og stek forsiktig til løken blir blank.


Mos alt med en stavmikser.
Hell på vann, buljongterninger og fiskesaus, kok opp og la det småkoke på svak varme i 20-30 minutter. Bruk en stavmikser til løken og grønnsakene er most. Ha i fisk delt i grove biter og fortsett å bruke stavmikseren til alt har en tykk og jevn konsistens. Tilsett Vikingmelk og varm opp til kokepunktet. Ta kjelen vekk fra komfyren og smak til med tamarindsaus.

Ingredienser



Ingredienser:
  • 400 g hvit fisk, renset for skinn og bein
  • 1 løk, grovhakket
  • 1 søtpotet, skrelt og delt i terninger
  • 1 gulrot, grovhakket
  • 1 ss fersk oregano eller 1 ts tørket
  • ½ ts kanel
  • 6 dl vann
  • 2 terninger grønnsaksbuljong
  • 3 ss fiskesaus (Nam Plah)
  • 2 bokser Vikingmelk
  • 2 ss tamarindsaus
  • olivenolje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar