alleoppskrifter.no

mandag 5. januar 2015

Pestomarinert klippfisk

Pestomarinert klippfisk.
Dette er nok en oppskrift jeg har funnet på en islandsk nettside. Det jeg liker med islandske oppskrifter er at de kombinerer lokale råvarer med ingredienser fra fjerne strøk. I stedet for steinbitfilet har jeg brukt klippfisk og tilberedt fisken på grillen i stedet for i stekepanne og stekeovn. Det finnes både hel klippfisk og porsjonspakker i handelen og tiden det tar å vanne den ut, kan variere fra et døgn til flere dager. Når klippfisken skal stekes eller grilles må den vannes ut et døgn ekstra. Jeg har også brukt min egen røde pesto til å smøre på klippfisken.

Serveres med sprøstekte baconterninger og friterte potetbåter.

Fremgangsmåte


Stykker av klippfisk smurt med olivenolje og rød pesto.
Pensle de utvannede stykkene av klippfisk med olivenolje og smør på et tynt lag rød pesto.


Pestomarinert klippfisk på grillen.
Grill stykkene på hver side i 2 minutter på direkte varme. 



Pestomarinert klippfisk på indirekte varme.
Flytt stykkene over på inndirekte varme på grillen og strø med finhakket basilikum og nykvernet sort pepper. Hold det varmt i et par minutter.



Ingredienser


Ingredienser:
  • 500 g klippfisk, utvannet
  • rød pesto av soltørket tomat
  • olivenolje
  • 1 bunt basilikum, finhakket
  • sort pepper, nykvernet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar