alleoppskrifter.no

onsdag 28. mai 2014

Dampkokt kyllingbryst

Hvor lang tid gikk det før jeg følte behov for å prøve noen annet enn kun grønnsaker i dampkokeren av bambus? Kyllingfilét måtte være ypperlig, tenkte jeg. Det var ikke vanskelig å finne flere forskjellige oppskrifter på nettet og jeg fant Steamed Soy-Marinated Chicken som blant annet inneholder sesamolje. Sesamolje er nesten magisk når det gjelder å få frem den rette smaken på "Kina-mat" og wok-retter holder det med et par dråper.
Vanligvis gjør jeg alltid noen personlige justeringer i oppskrifter jeg kommer over, men ikke denne gangen. Det viste seg heller ikke å være nødvendig.


"Benløse fugler?"
Serveres med f.eks. basmatiris.

Fremgangsmåte


Bambus dampkoker.
En bambus dampkoker finnes i flere størrelser og kan ha flere "etasjer". Min er på 10 tommer og har to "etasjer". Ikke spesielt dyr var den heller ikke, ca. 120,- kroner hos Hoan Asia Mat i Drammen.

Marinade.
Bland en marinade av soyasaus, sesamolje, peanøttolje, limesaft, ingefær, hvitløk og koriander.


Kyllingfilét i marinade.
Ha kyllingfilétene i en lufttett plastpose og hell på marinaden. La kyllingfilétene marinere i minst en halv time time eller over natten i kjøleskapet. NB! Marinaden inneholder lime-saft som "koker" kyllingkjøttet hvis det ligger lenger enn en halvtime i romtemperatur.


Marinerte kyllingfiléter på kålblader.
Legg de marinerte kyllingfilétene på hvert sitt kålblad. Hell en halv liter vann i en wokpanne og kok opp.


Bambus dampkoker plassert i wokpanne på komfyren.
Sett lokket på dampkokeren og plasser den i wokpanna. Damp kyllingfilétene til de er gjennomkokt, ca. 15 minutter.


Ingredienser



Ingredienser:
  • 4 kyllingfiléter
  • 2½ dl soyasaus (redusert saltinnhold)
  • 1 ss sesamolje 
  • 1 ss peanøttolje 
  • saften av en ½ lime
  • 1 bit fersk ingefær, finhakket 
  • 1 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 ss fersk koriander, finhakket 
  • 1 savoykål


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar