alleoppskrifter.no

fredag 21. oktober 2011

Fiskesuppe m/kamskjell

Det er ingen hemmelighet at jeg er glad i å lage suppe til middag og spesielt liker jeg å eksperimentere med fiskesuppe basert på oppskrifter fra fjern og nær. Det er enkelt, godt og tar som regel ikke lang tid å lage. Gode råvarer er en forutsetning for at resultatet skal bli bra. Her har jeg laget en enkel fiskesuppe med få ingredienser men full av smak basert på en oppskrift jeg fant på en islandsk nettside. Noen små justeringer har jeg som vanlig gjort i den hensikt å løfte smaken og i stedet for fiskekraft og reker, har jeg brukt hummerfond og kamskjell. Jeg har brukt kveite i denne oppskriften, men det går utmerket  med torsk, kolje, steinbit eller annen hvit fisk.



Serveres med en klatt creme fraiche og kjellerkaldt øl fra Haandbryggeriet. Obs! Matretter med mye tomat fungerer dårlig sammen med vin.



Anbefalt drikke: Haandbryggeriet Ardenne Blond (7,5 %)



Fisk skåret i passende biter tilsettes kjelen og får trekke i suppen i 5 minutter. Kamskjell delt i skiver tilsettes suppen etter at kjelen er tatt av varmen og er serveringsklar etter 1- 2 minutter. Smakes til med havsalt og nykvernet pepper.



Løk, hvitøk og karri freses på middels varme i matolje i en stor kjele. Løken må ikke bli brun. Fiskekraft helles i kjelen sammen med sopp, tomatpuré og tomater. Dette får småkoke på svak varme i 15 - 20 minutter.



Ingredienser:

  • ½ kg kveite
  • 250 g kamskjell
  • 250 g fersk sjampignon, delt i skiver
  • 2 løk, finhakket
  • 3 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 ts karri
  • 1 l fiskekraft (1 l vann og 3 ss hummerfond)
  • 1 liten boks tomatpuré
  • 1 boks grovhakkede hermetiske tomater
  • havsalt
  • pepper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar