alleoppskrifter.no

tirsdag 4. oktober 2011

Friterte froskelår

Hoang Asia Mat i Øvre Storgate i Drammen er en av mine favoritt-butikker når jeg er ute etter eksotiske ingredienser, ferske grønnsaker eller spesielt krydder. Og en dag jeg var innom oppdaget jeg at blant frossen blekksprut, tigerreker og kamskjell i frysedisken, lå det også flere pakker med rå frosne froskelår fra Indonesia. Froskelår er godt  tenkte jeg og kjøpte med meg en pakke på en kilo. Når det gjelder froskelår hadde jeg ikke peiling på hvordan de skulle tilberedes og jeg måtte derfor lete litt på nettet etter inspirasjon. Med en forkjærlighet for Cajun-mat, fant jeg en fristende oppskrift på cdkitchen. Jeg har gjort noen små endringer på oppskriften som å bytte ut melk i røren med øl. Kullsyren i ølet bidrar til at det blir garantert sprøtt, men jeg kunne også brukt en teskje bakepulver. Til melblandingen har jeg brukt griljermel og fint maismel.



Friterte froskelår servert som snacks med to forskjellige typer dip, en syrlig og frisk Lime dip og en middels sterk Kreolsk cocktailsaus.



Anbefalt drikke: Aass Gourmet Weizen (4,7%).



Froskelårene er ferdige når de har fått en gyllen farge.



Froskelårene dyppes først i røren, deretter i melblandingen og friteres i varm olje ved 175 grader. En frityrkoker med timer og termostat er absolutt en fordel.



Ingredienser:
1 kg rå froskelår
Raps- eller solsikkeolje til fritering


Røre (Beer batter)
2 egg
2,5 dl hvetemel
2,5 dl Aass Gourmet Weizen (hveteøl)
½ ts hvitløkspulver
½ ts Tabascosaus eller liknende
1 ts havsalt




Egg, hvetemel, øl, hvitløkspulver, Tabascosaus og salt blandes i en bolle og settes kaldt et par timer.


Melblanding
1,5 dl maismel
1,5 dl griljermel
1 ts havsalt
½ ts cayennepepper
½ ts løkpulver

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar