alleoppskrifter.no

onsdag 12. oktober 2011

Frijoles en salsa de tomate con pollo

Tidligere i sommer kjøpte jeg en pakke med kyllingkjøttdeig for å lage kyllingburger og jeg la merke til at på pakken var det flere tips om hva man kunne bruke produktet til. Jeg bruker vanligvis ikke å kjøpe matvarer for etterpå å sjekke hva jeg skal bruke de til, men overskriften "Chili con carne" fanget min interesse. Chili con carne er spansk og betyr chili og oksekjøtt, men i oppskriften var det ingen chili og ingen carne. Det blir på en måte som Fårikål uten fårekjøtt og kål. Det kvalifiserer ikke til å kalles en chiligryte med kun 2 - 3 teskjeer med chilipulver når hovedingrediensen er tomat og kyllingkjøttdeig. En gryterett bør dessuten lages med kjøtt delt i passende biter, ikke kjøttdeig. Og tomat, løk og bønner har heller ingenting i en ekte Chili con carne å gjøre. Jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk men jeg har kalt retten Frijoles en salsa de tomate con pollo som er spansk og betyr Bønner i tomatsaus med kylling og er en mer presis beskrivelse.

Oppskriften på pakken byr også på flere utfordringer, røde bønner i tomatsaus? Det må være en trykkfeil og jeg satser på røde kidneybønner i stedet for hvite bønner i tomatsaus. Etter min mening burde det vært pintobønner, men det er vanskelig å få tak i her i Norge. Det er også sparsomt med krydder i Priors oppskrift og jeg sikker på at retten blir ganske smakløs uten oregano, koriander og spisskummin. Syltede Jalapeños og litt Chipotlesaus vil bidra til litt mer futt i en oppskrift som minner mer om en kjøttsaus til pasta enn en gryterett. Og pastasaus er nettopp det man ender opp med om man bruker koketiden på fem minutter. Den må småkoke i minst 20 minutter under lokk, dog uten lokk de siste fem minuttene for at den ikke skal bli for tynn.

Smaken ble helt grei, men skulle jeg noen gang lage dette en gang til så vil jeg bruke kyllingbryst skåret i passende stykker og forbeholde kyllingkjøttdeigen til kyllingburgere.



Serveres med tortilla-chips og Guacamole.



Anbefalt drikke: Aass Bayer (4,7%).



Krydder, Jalapeños, hermetiske tomater og grønn paprika i biter tilsettes og får putre på svak varme i ca. 20 minutter. Bønner tilsettes fem minutter før retten er klar for servering.



Kyllingkjøttdeig, løk og hvitløk stekes i litt olje i en stor stekepanne.



Ingredienser:
  • 400 g kyllingkjøttdeig
  • 2 ss olje
  • 2 stk rødløk, finhakket (det holder med en løk)
  • 2-3 ts chilipulver
  • 1 ts koriander, lett støtt i morter
  • 1 ts oregano
  • 1 ts malt spisskummin
  • 1 ss Tabasco Chipotlesaus
  • ½ glass Jalapeños
  • 2-4 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1 boks røde bønner i tomatsaus
  • 1 boks røde kidneybønner
  • 1 grønn paprika i biter (jeg har brukt to pga størrelsen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar