alleoppskrifter.no

søndag 17. august 2014

Annes grovbrød

Annes grovbrød.
Det er ikke ofte jeg baker brød og jeg kan faktisk ikke huske at jeg har gjort det. På besøk hos noen venner på Bømlo i sommer fikk fruen en oppskrift på et grovbrød uten mel og melk. Det er heller ikke sukker i oppskriften og grovt rugbrød i butikken synes jeg er litt for søtt. Derfor fikk jeg lyst til å prøve denne oppskriften. Den er ganske enkel, det er bare å veie opp og blande alle ingrediensene. Jeg har eksperimentert med krydder for å gi brødet mer smak, og har brukt malt koriander og karve.

Serveres med tunfisksalat eller sursild.

Fremgangsmåte


Kjøkkenmaskin med eltekrok.
Bland alle ingrediensene godt sammen i en stor bolle til det blir en jevn røre.




Brøddeig i silikonform.
Ha røren i en brødform og sett formen på nederste hylle i stekeovnen på 180 grader i 55 minutter. Jeg bruker silikonform og den er det ikke behov for å smøre.



Grovbrød.
Ta grovbrødet ut av formen og la det hvile en halvtimes tid. Legg gjerne et kjøkkenhåndkle over.

Ingredienser


Ingredienser:
  • 120 g kruskakli
  • 100 g sesamfrø
  • 100 g solsikkekjerner
  • 80 g linfrø
  • 8 egg
  • 3 dl rømme
  • 6 ss solsikkeolje
  • 1 ss karve, lett støtt
  • 1 ts korianderfrø, malt
  • 1 ts havsalt
  • 1 ts bakepulver

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar